piątek, 17 maja 2013

Tarta rabarbarowa

Wczoraj kupiłam kilka gałązek rabarbaru, więc dzisiaj koniecznie musiałam go użyć - powstała tarta rabarbarowa oraz kilka drożdżowych bułeczek. Z bułeczek nie jestem do końca zadowolona, więc na razie nie będę się nimi chwalić - ale jak tylko zrobię lepsze, to oczywiście przepis dodam.

Zapraszam więc na kruchą tartę rabarbarową, oczywiście jak zawsze w zdrowszej wersji - część cukru zastąpiłam miodem, zwykłą mąkę - pełnoziarnistą, dodałam do niej również otręby i zmielone orzechy.
Wyszło naprawdę pysznie! 


Liczba porcji: 8 dużych kawałków (przepis na formę o średnicy 32 cm)

Składniki:
Spód tarty:
Mąka pełnoziarnista Lubella - 250 g
Otręby owsiane - 30 g
Mix orzechów - 50 g
Cukier-puder - 40 g
Miód - 50 g
Margaryna do pieczenia - 125 g
Jajko - 1 sztuka (60 g)

Rabarbarowe nadzienie:
Rabarbar - 370 g + 200 g
Cukier - 30 g
Dżem truskawkowy - 2 łyżki (80 g)
+ cukier-puder do oprószenia  

Sposób przygotowania:
1. Orzechy bardzo drobno mielę za pomocą miksera.
2. Ze wszystkich składników na spód tarty zagniatam  szybko kruche ciasto i wkładam na ok. pół godziny do lodówki.
3. Pierwszą część rabarbaru (370 g) gotuję wraz z cukrem aż zmięknie, dolewam trochę wody, by się nie przypalił. Jeśli ugotowany rabarbar będzie dosyć rzadki - gotuję, aż się trochę odparuje. Zostawiam do ostudzenia.
4. Gdy ugotowany rabarbar ostygnie - dodaję dżem truskawkowy i dokładnie mieszam. Jeśli całość będzie jeszcze za mało słodka czy za kwaśna - dodaję jeszcze trochę dżemu.
5. Drugą część rabarbaru (200 g) kroję na nie za duże kawałki.
6. Formę do tarty spryskuję olejem i rozsmarowuję go dokładnie ręcznikiem papierowym.
7. Wypełniam formę schłodzonym kruchym ciastem - można je rozwałkować i takie dopasować do formy. Ja jednak od jakieś czasu zawsze po prostu ciasto rwę na mniejsze kawałki i wyklejam nimi formę - najpierw dookoła krawędzie, a potem środek. 
8. Gdy ciasto będzie już w formie - dziobię je w kliku miejscach widelcem, by podczas pieczenia powietrze miało którędy spod niego uciec - dzięki temu będzie równe i nie będą robić się pęcherze powietrza.
9. Na ciasto wykładam ugotowany rabarbar wymieszany na wierch, na to rozrzucam kawałki pokrojonego rabarbaru. Całość delikatnie oprószam cukrem-pudrem.
10. Ciasto przykrywam folią aluminiową i wkładam do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 30 minut. Po upływie tego czasu zdejmuję folię i piekę jeszcze ok. 10-15 minut.
11. Po pieczeniu wyjmuję z piekarnika i zostawiam do ostygnięcia. Gdy wystygnie - można jeszcze trochę posypać cukrem-pudrem, ja udekorowałam dodatkowo listkami mięty.

Ogólnie bałam się, że albo całość będzie za kwaśna, albo rabarbar nie zmięknie. Na szczęście dzięki temu, że tarta piekła się pod przykryciem - miękkość wyszła odpowiednia. 
Całość w smaku jest kwaskowata, ale nie jest za kwaśna - gdyby jednak tak było to odrobina cukru-pudru na pewno pomoże!


Wartości odżywcze w jednej porcji (160 g):
Kalorie: 365
Białko: 8 g
Tłuszcze: 17 g
Węglowodany: 44 g


5 komentarzy:

  1. I co Ty Kobieto najlepszego zrobiłaś? Ja miałam to cudo jutro piec:P
    Śliczne ciasto aż żal zjeść...też mam jutro w planie...ale jak będzie to się zobaczy. ozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszyscy teraz z tym rabarbarem :D Nigdy tego nie jadłam, jestem strasznie ciekawa jak to smakuje!!! :) A ta tarta wygląda pysznie, chciałabym spróbować kawałeczek :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że u mnie w domu nie ma fanów rabarbaru, bo wygląda apetycznie :)
    Pozdrawiam,
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  4. jak byliśmy dziećmi jedliśmy rabarbar oblizując końcówkę i maczając w cukrze - pycha :) tarta wygląda bajecznie, szkoda, ze mogę tylko popatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń